Kompetencje społeczne - rozwój umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy poprzez trening pracy w grupie
W ramach projektu ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Ziemi Gorlickiej’’ prowadzone są zajęcia rozwijające kompetencje społeczne poprzez rozwój umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy poprzez trening pracy w grupie. Uczestniczą w nich uczennice klasy IVb. Spotkania odbywają się dwa razy w tygodniu. Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z podstawowymi pojęciami z zakresu pracy zespołowej, uczą się przyjmować różne role w grupie.
Prowadzone gry i zabawy miały i mają na celu nauczenie się otwartego i bezpośredniego zachowania wobec innych. Zajęcia są o charakterze plastyczno- technicznym a ich tematyka ma przybliżyć zagadnienia z ruchu drogowego. Uczennice współpracując w grupie rówieśniczej uczą się przyjaznego współdziałania, otwartości. Wykonują różne prace; plakaty, plansze edukacyjne, rozwiązują testy. Największym przedsięwzięciem było wykonanie gry edukacyjnej do nauki znaków i przepisów ruchu drogowego. Zdobytą wiedzę uczennice mogły wykorzystać podczas zajęć terenowych na mini miasteczku ruchu drogowego. Praca w grupie bywa dla niektórych dużym wyzwaniem dlatego staramy się znad tym pracować.
- Autor: D. Kozioł
Zajęcia logopedyczne
W ramach projektu ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Ziemi Gorlickiej’’ prowadzone są zajęcia logopedyczne. Podczas zajęć dzieci usprawniają narządy artykulacyjne (przede wszystkim język, wargi, podniebienie miękkie, żuchwę), słuch fonemowy oraz prawidłowy tor oddechowy. Ćwiczenia te mają na celu przygotowanie artykulatorów do wywołania zaburzonych głosek. Wykorzystywane są zróżnicowane pomoce dydaktyczne : piórka, turbinki, piłeczki, płyty z nagranymi odgłosami. Dzieci wykonują także ćwiczenia dźwiękonaśladowcze. Stopniowo następuje przejście do wizualizacji (pokaz prawidłowego ułożenia narządów podczas artykulacji danej głoski: praca przed lustrem). Następnie wywoływane są zaburzone głoski. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy polegają na utrwalaniu głosek na materiale językowym: utrwalane są zaburzone głoski w sylabach, następnie w wyrazach (nagłos, wygłos, śródgłos) i wyrażeniach dwuwyrazowych. Z niektórymi dziećmi rozpoczęto utrwalanie zaburzonych głosek w zdaniach i krótkich wierszykach.
- Autor: M. Turek-Łaś
Zajęcia matematyczne dydaktyczno-wyrównawcze
W ramach projektu ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Ziemi Gorlickiej’’ prowadzone są zajęcia matematyczne dydaktyczno- wyrównawcze. Podczas zajęć uczniowie doskonalą umiejętność dodawania i odejmowania z użyciem różnych strategii, rozwijają zdolność logicznego myślenia. Prowadzą pomiary i obserwacje, rozwiązują krzyżówki matematyczne, magiczne kwadraty. Na zajęciach wykorzystywane są pomoce dydaktyczne: domino, waga, tarcza zegarowa, kalendarz. Dużym zainteresowaniem cieszy się zestaw układanek PUSy- "Pomyśl - Ułóż - Sprawdź", dzięki którym dzieci łączą ze sobą naukę, zabawę i samokontrolę.
Zajęcia te dostarczają dodatnich emocji, wzmacniają aktywność, wyciszają lękowe nastawienie do zadań wymagających wysiłku intelektualnego. Pozwalają na utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności, wspomagają w pokonywaniu trudności w nauce, łączą teorię z praktyką. Dzieci pracują z dużym zaangażowaniem, wykazują się pomysłowością i dobrym podejściem do rozwiązywanych zadań.
- Autor: M. Turek-Łaś
Zajęcia matematyczne w klasach 5
Realizacja projektu ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Ziemi Gorlickiej’’ pozwala dwóm grupą uczniów klas 5a i 5b uczestniczyć w rozwijających zajęciach matematycznych.
Podczas zajęć uczniowie rozwijają swoje kompetencje przedmiotowe poprzez utrwalanie zagadnień związanych z bieżącą tematyką lekcyjną poszerzonych zadaniami o zwiększonym stopniu trudności. Nie brakuje też mierzenia się z ciekawostkami i łamigłówkami matematycznymi. Obie grupy uczniów pracują z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi IT. Z wielkim zainteresowaniem uczestniczą w wszelkich formach grywalizacji. Na zajęciach stosowane są metody aktywizujące, które angażują w pracę wszystkich uczestników.
- Autor: P. Potok
Zajęcia rozwijające z matematyki
Dziesięciu uczniów z klasy I a od lutego uczestniczy w zajęciach rozwijających z matematyki w ramach projektu ,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Gmin Ziemi Gorlickiej”.
Głównym celem zajęć jest rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych poprzez zabawę, twórcze działanie, a także rozwijanie umiejętności poszukiwania różnych, nietypowych rozwiązań, kształtowanie giętkości i oryginalności myślenia.
W czasie spotkań dzieci doskonalą sprawność rachunkową, poznają niekonwencjonalne sposoby dochodzenia do poprawnego wyniku, rozwiązują nietypowe zadania tekstowe, oraz problemy w sytuacjach praktycznych.
Zajęcia, które były dotychczas zrealizowane uwidoczniły kreatywność myślenia dzieci. Można zauważyć autentyczną radość z rozwiązywanych problemów oraz ogromne zaangażowanie podczas prowadzonych zajęć.
- Autor: K. Gawlik
Zajęcia języka polskiego w klasach 6a i 7a
W ramach projektu pn.,,Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne na terenie Ziemi Gorlickiej’’ prowadzone są zajęcia z języka polskiego – rozwój kompetencji kluczowych w zakresie rozumienia oraz kreatywności poprzez realizację warsztatów praktycznych.
Dla dwóch grup szóstoklasistów i siódmoklasistów zajęcia prowadzone są dwa razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej.
Uczestnicy rozwijają kompetencje kluczowe przede wszystkim w zakresie rozumienia tekstów literackich i innych tekstów kultury. Wykonują zadania zgodnie z poleceniami, wnioskują, wyciągają argumenty.
Zdobycie tych umiejętności jest konieczne do rozwoju indywidualnego uczniów teraz i w przyszłości.
- Autor: J. Gryga
Wycieczka kl. VIII do Warszawy realizowana w ramach Projektu „Poznaj Polskę”
W dniach 4-6 maj 2022r klasy VIII a, VIII b i trzy uczennice z klasy IV b zwiedzały stolicę Polski.
Wyjazd był możliwy dzięki środkom uzyskany z programu ”Poznaj Polskę „, pomocy finansowej Wójta Gminy Moszczenica oraz własnemu wkładowi uczestników. Program wycieczki opracowała fundacja „Wyjdź z Domu”, a przedstawiał się on następująco:
- Centrum Nauki Kopernik - doświadczalne poznawanie praw rządzących przyrodą
- Stadion Narodowy trasa „Poczuj się jak VIP”
- Spacer z przewodnikiem po Historycznym Zespole Miasta z Traktem Królewskim ( Stare Miasto, Krakowskie Przedmieście, Pałac Prezydencki, Grób Nieznanego Żołnierza, Kościół Św. Krzyża)
- Pałac Prezydencki – zwiedzanie wnętrz
- Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
- Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego - warsztaty
- Muzeum Motoryzacji w Otrębusach
- Seans filmowy w multikinie w galerii „Złote Tarasy”
Kierownik wyjazdu: W. Piotrowski, opiekunowie : Liszka R., Ludwin A., Łaś Sz.
Serdecznie dziękujemy Wszystkim instytucjom i osobom, które pomogły urzeczywistnić wyjazd młodzieży do stolicy Polski - Warszawy. Dziękujemy.
Opracowała: wychowawca kl. 8a Liszka R.
- Autor: R. Liszka
Strona 45 z 87