Edukacja w Gminie Moszczenica w oczach młodych
Druga Sesja Piątej kadencji Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
W dniu 30 marca sesję MRG prowadził Przewodniczący MRG piątej kadencji Kamil Jędrzejowski. W sesji uczestniczyli goście: Wójt Gminy Moszczenica Jerzy Wałęga, Sekretarz Gminy Teresa Brągiel, Skarbnik Jolanta Bielewicz, Przewodniczącą Rady Gminy Izabella Wąsowska, Wicedyrektor Zespołu Szkół w Staszkówce Iwona Cygnarowicz, opiekun MRG – Dyrektor Zespołu Szkół w Moszczenicy Witold Bogdana oraz grupa uczniów z ZS Staszkówka – uczestników projektu obywatelskiego.
Głównym tematem sesji była Debata „Edukacja w Gminie Moszczenica w oczach młodych” Debata została poprzedzona pracą radnych na terenie szkół. Radni analizowali następujące zagadnienia:
- jak wygląda Nasza Szkoła (fakty, liczby, sukcesy, pracownie, obiekty sportowe, projekty, zdjęcia np. obiektu, inne wg uznania)
- jakie są mocne strony Naszej Szkoły,
- co zmienilibyśmy w szkole (w granicach prawa) – z podziałem na zmiany wymagające nakładów finansowych i takie bez kosztowe,
- co powinno się wydarzyć, aby życie młodych w Gminie było łatwiejsze, efektywniejsze, by zachęcać młodych do pozostania w przyszłości na terenie Gminy?
- inne, nie ujęte wcześniej pomysły, zagadnienia, problemy.
W szkołach przeprowadzono ankiety i dokonano ich analizy.
Radni z Moszczenicy i Staszkówki przedstawili zagadnienie w formie prezentacji, uzupełnianej wypowiedziami radnych.
Wśród pomysłów na zmiany w gminnej edukacji pojawiały się lekcje na świeżym powietrzu, remonty w szkołach (np. toalety), stół do bilarda, więcej możliwości korzystania ze sprzętu sportowego (np. do tenisa stołowego). Radni proponowali również więcej możliwości realizacji aktywności fizycznej (np. ścieżki rowerowe, siłownie, skateparki). Padły nawet propozycje konkretnych tras rowerowych – na nowo budowaną wieżę widokową. Radni wykroczyli również poza szkoły i proponowali rozwiązania umożliwiające zatrzymanie w Gminie młodych ludzi. Wskazywali na konieczność tworzenia miejsc pracy i bazy mieszkaniowej.
W debacie wziął udział pan Wójt. W obszernej wypowiedzi przeanalizował pomysły radnych. Omówił trudności w realizacji niektórych pomysłów. Wskazał na analizę celowości realizacji niektórych pomysłów (np. siłowni czy rowerowych ścieżek). W obu miejscowościach są już takie elementy infrastruktury i nie są zbytnio wykorzystywane. Nowe, nie zawsze są możliwe technicznie, organizacyjnie lub nieefektywne finansowo. Pochwalił radnych za podejmowanie takich ambitnych tematów, zachęcał do dalszego działania.
- Autor: Witold Bogdan
Wyjazd edukacyjny do teatru w Tarnowie – Jaś i Małgosia
W ramach realizacji dodatkowych zajęć z dofinasowania: Małopolska Tarcza Antykryzysowa, uczestnicy projektu z klas pierwszych i drugich w dniu 31 marca uczestniczyli w spektaklu „Jaś i Małgosia”. Wszyscy uczniowie biorący udział w zajęciach z tego granu biorą udział w jednym darmowym wyjeździe edukacyjnym.
W spektaklu wzięło udział 45 uczniów pod opieką nauczycieli: Marii Turek Łaś, Anety Niemiec oraz Witolda Bogdana.
- Autor: W. Bogdan
Spotkanie wiosenno-wielkanocne w grupie ŚMIESZKI
- Autor: R. Ludwińska
„Nakręcamy się na sport” konkurs dla uczniów klas 6-8
Zapraszamy miłośników sportu i nie tylko do udziału w konkursie „Nakręcamy się na sport”. Organizatorem i fundatorem nagród jest Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Nowym Sączu oraz Spółka Igrzyska Europejskie S.A. Patronat nad konkursem objął Marszałek Województwa Małopolskiego – Witold Kozłowski. Zadaniem uczestników konkursu jest nagranie telefonem komórkowym lub innym urządzeniem filmiku, który nawiązywać będzie do wybranej dyscypliny sportu, uprawianej podczas Igrzysk Europejskich Kraków-Małopolska 2023. Filmik można nagrać samodzielnie lub w grupie do 5 osób. Konkurs podzielony jest na 2 etapy. Pierwszy etap będzie rozstrzygnięty w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu, filia Gorlice. Najlepsze prace, w drugim etapie powędrują do Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu, gdzie Jury wybierze zwycięzców.
Szczegóły konkursu dostępne w Regulaminie - https://www.pbwnowysacz.pl/aktualnosci/nakrecamy-sie-na-sport-zapraszamy-do-udzialu-w-konkursie/
Na etapie szkolnym informacji udzielą nauczyciele wychowania fizycznego i bibliotekarz szkolny.
Zapraszamy i zachęcamy! Nagrody czekają!
- Autor: D. Kozioł
Zajęcia z języka polskiego
Czwartoklasiści na zajęciach z języka polskiego nadal rozwijają umiejętność rozumienia różnorodnych tekstów. Główne działania podczas zajęć skupiają się na czytaniu i poprawnym rozumieniu poleceń oraz tekstów literackich i nieliterackich.
Wykonane lapbooki i plakaty pomogły w podsumowaniu, właściwym odbiorze i zrozumieniu obejrzanych w teatrze spektakli: „Ania z Zielonego Wzgórza” i „Mały Książę”.
- Autor: A. Potok
Trening umiejętności uczenia się
Uczestnicy zajęć „Trening umiejętności uczenia się” nadal doskonalą umiejętności uczenia się, wyrabiają poprawne nawyki pracy oraz rozwijają pozytywną motywację do nauki.
Podczas zajęć ćwiczona jest umiejętność czytania i rozumienia różnorodnych tekstów, umiejętność szybkiego selektywnego czytania, umiejętność właściwej pracy z długim tekstem. Uczestniczki zajęć poznają sposoby ułatwiające zapamiętywanie definicji, dat, reguł a także sposoby na utrwalanie wiedzy przekazywanie na różnych przedmiotach szkolnych. Wykonywane są ćwiczenia praktyczne uświadamiające różnorodność sposobów zdobywania wiedzy. Na bieżąco prowadzone są notatki, które doskonalą umiejętność notowania różnych informacji.
Uczestnicy zajęć uświadamiają sobie znaczenie przerw podczas nauki, ważność właściwej organizacji pracy. Opracowany został przepis na sukces. Prowadzone podczas zajęć gry i zabawy ćwiczą pamięć i koncentracje uwagi, spostrzegawczość. Wykorzystywane narzędzia TIK wspierają nabywanie umiejętności uczenia się.
- Autor: A. Potok
Zajęcia rozwijające z matematyki w klasie 6
W marcu na zajęciach rozwijających uczniowie mierzyli się z zadaniami dotyczącymi obliczeń procentowych. Najwięcej czasu poświęcili na zagadnienia związane z życiem codziennym. Były podwyżki i obniżki cen, podatki oraz oprocentowanie lokat. Uczniowie poznali różne sposoby radzenia sobie z zadaniami procentowymi. W ramach zajęć odbyli też spacer na którym wykonywali obliczenia dotyczące czasu, drogi i prędkości. Zebrane dane posłużyły im do formułowania różnych pytań powiązanych z matematyką a w szczególności z obliczeniami procentowymi.
- Autor: P. Potok
Strona 25 z 88